Co wpływa na zły stan żelkotu

Żelkot, to żywica poliestrowa, która stanowi powierzchowna powłokę prawie wszystkich łódek, które konstruuje się seryjnie. Żelkot tworzy zewnętrzną powierzchnię i jest odpowiedzialny za kosmetykę łódki. W momencie procesu produkcji łódek, żelkot rozpyla się na wypolerowanym szkielecie kadłuba. Następnie warstwy kalafonii impregnowanego włókna szklanego są kładzione do formy, tworząc kadłub. Odmienną techniką budowy kadłuba jest układanie włókna szklanego na sucho, a następnie nasycenia go żywicą, jednak tak czy inaczej, efekt końcowy to zewnętrzna warstwa żelkotu obejmującego strukturę kadłuba.

Żelkot często ulega uszkodzeniu, które to zburzenie powodują promieniowanie UV od słońca. Odpowiednim sposobem, aby ten proces ograniczyć, to woskowanie kadłuba dwa razy do roku. Tego rodzaju zabiegi są potrzebne, żelkoty uzyskują na nowo połysk. Po stopniu utlenienia się, wyznacza się na ile zniszczony jest kadłub. Jest kilka strategij, które pozwalają na nowo otrzymać nowy połysk żelkotu.

Jeżeli stopień utlenienia jest znaczący wystarczy użyć dobrego laku polerującego. Skasuje utlenione skrawki kadłuba przy jednoczesnym nałożeniu laku. Dla cięższych zniszczeń będą potrzebne bardziej stanowcze działania. Co za tym idzie, wydatki także będą wyższe.
Przed założeniem laku albo innych substancji należy upewnić się, czy kadłub jest w dostateczny sposób wyczyszczona z brudu, pył i wszystkich innych zabrudzeń.

Zniszczenia wywołane przez promienie UV prowadzą do tego, że kadłub wygląda jakby nigdy nie był woskowany, aby to przerobić, należy odświeżyć żelkoty. Gdyż na łodziach są obszary, gdzie żelkot jest na tyle uszkodzony, że zostaje tylko możliwość mokrego szlifowania. Ewidentnie, istnieje parę zasadzek, podczas procesu mokrego wygładzania. Potencjalnie istnieją obszary gdzie <żelkot jest bardzo delikatny, jeżeli zauważysz, że żelkot zaczyna być przezroczysty, powłoka staje się bardzo delikatna, to więc przestań szlifowania.

Odmienną postacią odnowy żelkotu jest zamalowywanie wysoce gatunkową farbą. Zamalowywanie łódki jest drogie, ale jest to proces, który kadłub odnowi o przynajmniej 10 lat i wystarczy na następne 10 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *