Kilka zdań dla pasjonatów motoryzacji.

Turbosprężarki to bardzo fascynujące urządzenia które wykorzystują spaliny nadziewając je do cylindrów co pozwala wykrzesać więcej mocy.
Turbosprężarka w zasadzie składa się z turbiny i kompresora. Turbosprężarki używają spaliny które wtłacza pod dużym ciśnieniem.
Urządzenie dzieli się na dwa typy. Główny to sprężarki odśrodkowe, a także przepływowe sprężarki osiowe. Sprężarki odśrodkowe wykorzystuje się najcześciej w samochodach. Natomiast przepływowe sprężarki osiowe są wykorzystywane w systemach większych gabarytowo.
Zazwyczaj przy silnikach na oleje ciężkie.
Jak operuje turbosprężarka? Turbo tworzy sie z dwóch wirników. Sa one umiejscowione na jednym wale. Jedna turbina działa w organizmie wydechowym. Drugi wirnik jest w przewodzie dolotowym.
Specjalnie wyprofilowane łopaty napychają powietrze pod ciśnieniem. Dzieki temu silnik może spalić większą porcję paliwa, co wyzwala większą moc. Drugi wirnik odprowadza spaliny na zewnątrz.
Kompresor znajduje się przeważnie między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym silnika, a turbina znajduje się między kolektorem a rurą wydechową.
Łopaty turbiny są najczęściej zrobione ze stopu chromu nikielu lub stop niklu, tytanu, aluminium, molibdenu, i wolframu. Wytwarzanie odbywa sie poprzez proces odlewniczy.
Obudowa turbiny jest wyprodukowana z metalu żeliwnego. Niektóre osłony sa schładzane woda, co bardzo komplikuje odlew. Rotor sprężarki jest z tytanu bądź aluminium.
Sa wykonane z jednego odlewu, wirniki aluminiowe mają ograniczoną trwałość ze względu na wysokie temperatury. Temperatura powietrza przepływającego przez wirnik dosięga 200 C. Witalność takiego rotora to około 7000 godzin.
Żeby wydłużyć długość pracy rotora należy obniżyć wysokość temperatury powietrza. Można to osiągnąc dzieki doprowadzeniu chłodniejszego powietrza.
Dlaczego warto używać turbosprężarki?
Turbo powiększa intensywność danego silnika. Przy tej samej objętości silnika i wielkości wydawanego paliwa można osiągnąć potężniejszą intensywność.
Żeby uzyskać tą samą siła silnik bez turbo musiał by pozostać właściwie powiększony co wiąże się ze postępem objętości silnika, oraz całkowitego wozu.
Turbo zmiejsza liczbę spalin które przedopstają się do atmosfery.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *